السفر لألمانيا : أسباب الرفض في الجامعات الألمانية

السفر لألمانيا : أسباب الرفض في الجامعات الألمانية

سوف نقدم لكم اليوم في موقعكم المفضل موقع يفيدك مقالة مميزة بعنوان السفر لألمانيا : أسباب الرفض في الجامعات الألمانية مقدمه من الجروب المميز جروب المصريين في ألمانيا، هيا بنا لقراءة المقالة سويا . 

البوست ده موجه لاسباب الرفض بالنسبه لمعظم الجامعات في العالم بصفه عامه والمانيا بصفه خاصه  #ماستر #دراسه #المانيا #رفض وأهم اسباب الرفض في النقط القادمه:

1.الإرادة هي القوة اللي بتحرك الإنسان.. فلو مفيش إرادة يبقى مش هتتحرك من مكانك. و الحلم هيفضل حلم وفالجمله دي هتكون شعار المرحله اللي انت داخل عليها  “عندما تريد أن تمتلك شيئاً لم تملكه من قبل يجب عليك أن تفعل شيئاً لم تفعله من قبل فبالتالي لازم نفسك يكون طويل وصبور وتصمم علي هدفك للنهايه ماتجيش في نص الطريق وتقع وتتخلي عن حلمك .

2. اختار اللي يناسب مؤهلاتك لان عدم وجود المؤهلات اللازمة لليبرنامج اللي مقدمه سبب رئيسي في رفضك فكل برنامج دراسي ليه شروط للتقديم و القبول وده موجود علي الموقع بتاع الجاممعه والرنامج 100% هتلاقيه موجود وهتلاقي ليهم ايميلات تراسل عليها وهتكلم عن الميل ده في النهايه واهميته( تعريف  الشرط )::::::::::::يعني حاجتين مرتبطين ببعض.متضيعش وقتك و مجهودك في التقديم و إنت مش مؤهل بالشكل الكافي ( بناء على الشروط مش الآراء الشخصية  مش هتعرف تفاصل معاهم ومابيعملوش استثناءات والفهلوه ملهاش مكان هناك .

3. عدم معرفة كل الخيارات المتاحة و اختيار المناسب.
لازم تعرف كل الخيارات المتاحة لك و تحصل على أكبر كمية من المعلومات عن ما تبحث عنه كل برنامج دراسي تقريبا  في كل الجامعات والكليات (التخصصات)  بتعتمد على الجدارة و بتبقى تنافسية لأقصى درجة وكوكب الارض كله بينافسك وهياخدوا الاحق بالفرصه .

4. التقديم في جامعة واحدة و دا اكبر خطا حاول تقدم على دراسة في كذا جامعة (بشرط إنك تبقى مؤهل للدراسة فيها)، دا هيخلي الخيارات كتيرة و لو اتقبلت في كذا جامعة تقدر تختار الجامعة اللي تريحك.

5. ابدأ بدري و متستناش آخر دقيقة
 لازم تبدأ تحضير من بدري و تحاول تخلي نفسك الشخص المثالي للدراسة في المكان و الجامعة اللي اختارتها. لو ناقصك حاجة انجزها بدري و متزنقش نفسك لآخر ثانية، لأن ملهاش لازمة تبعت أوراقك ناقصة. التوثيق والترجمه وكل ده لازم يكون خلصان وجاهز عندك في البيت وموجود سكان علي الميل عندك .

6. الـ Deadline عدّى
لو الـ Deadline عدّى.. It’s over.  فيه الترم الشتوي بينتهي تقديمه في اول 7  والصيفي في اول 1  وفي جامعات ساعات قبل كده فلازم تركز اوي فييه عامل الوقت مهم جدا و مفهوش هزار وممنوع الفصال

7. جاوب على الأسئلة
“و دا سؤال صعب، ملناش دعوة بيه الـ Application بيقيس مدى قدرتك في الحصول على البرنامج الدراسي، عشان كده التركيز مهم جدا في الأسئلة دي. مينفعش يسألك “قولي موقف تفوقت فيه على كل المصاعب اللي واجهتك و حققت هدفك في النهاية” و تكون إجابتك متعلقة بتقديرك أو درجاتك. افهم الأسئلة و جاوبها ببساطة و وضوح. لأن أي إجابة مش مفهومة أو غلط بيعتبروا إنك واخدها Copy-paste من أي جهة و بالتالي -لاقدر الله- بتترفض.

8. Check your grammar and spelling too
الـ Grammar و الـ Spelling ممكن يبقوا سبب كافي جدا إن الـ Application بتاعك يترفض. لأنهم بيعتبروا مقياس لقوة اللغة بتاعتك، بس خليك متأكد إن عمرك ما هتغلط إلا لو وقعت في النقطة رقم 5.

9. عدم الاستشارة
لو مش عارف تبدأ إزاي و تعمل إيه، متتكسفش و اسأل أي حد عنده خبرة في الموضوع دا أو حد بالفعل سافر و بيدرس برّة، دا هيسهل عليك و هيطمنك جدا بخصوص كل الأسئلة و الهواجس اللي في دماغك بس قبل ماتفكر تسال ياريت تقرا البوست المثبتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت #البوست_المثبت ( لينك جروب المصريين في ألمانيا : من هنا ) بضمير لانك هتلاقي عليه كل حاجه وحاجات بسيطه اللي مش هتلاقيها وابحث عن المعلومه الاول كويس وبعدين اسال  فبلاش اسئله ابداء منين والجو ده اللي بيسال كده وصفه ………

10. متابعه الايميل
من اهم المشاكل عند معظم المصريين هى عدم الاهتمام بالايميل, ناس كتير ضاعت منها فرص ذهبيه بسبب عدم متابعه الايميل بشكل يومى او عدم الاهتمام بمحتواه. لازم تعرف ان المعاملات الرسميه بين اكبر الهيئات او المؤسسات وبالتالى طبعا الجامعات فى العالم بتعتمد بشكل اساسى على الايميل فمينفعش نتجاهله..اطلاقا.

الماستر:::::::::::::::::
معظم برامج الماستر في المانيا بتتطلب GPA=2.5 دي اللي بالغه الانجليزيه وده يعني جيد جدا في مصر تقدير عام ولازم شهاده اثبات دراسه بالانجليزيه والمعظم ielts 6.5   ,’وطبعا نقرا الشروط كويس علشان مانترفضش ونبعت ميلات نتاكد

برامج الالمانيه لازم  للقبول النهائي شهاده DSH  or TESE DAF  وللقبول المشروط بلغه شهاده B1 وبعض الجامعات قليل جدا تستطيع دراسه اللغه من البدايه لكن لايفضل لمتطلبات السفاره   و GPA=3 يعني جيد في مصر تقدير عام ويوجد بعض الاستثناءت وناس بتتقبل بمقبول بس طبعا شرط اللغه مافوش هزار او فصال وطبعا لازم نتاكدددددددددددددددددددد   ونقرا الشروط

انصح بقراءه البوست المثبت جيد جدااااااااااا قبل اي اسئله لان اللي هيقراء كويس جدا فعلا مش محتاج حد في حاجه .

قد تحب قراءة : 
ـ الدراسة في ألمانيا : الأسئلة العامة لمقابلة السفارة

ـ الدراسة في ألمانيا : المطلوب مني بعد الحصول علي الفيزا ؟ حاجات مهمة تاخدها معاك من مصر

ـ السفر لألمانيا : ماذا بعد الوصول لألمانيا ؟

ـ السفر لألمانيا : العمل في ألمانيا كطالب

ـ السفر لألمانيا : ما هو المطلوب حتى ادرس في ألمانيا ؟

ـ السفر لألمانيا : لو جواز السفر ضاع تعمل ايه ؟

ـ السفر لألمانيا : الحصول على قبول معهد لغة في ألمانيا ؟

ـ السفر لألمانيا : خطوات فيزا اللغة Sprachkurs Visum

ـ السفر لألمانيا : معلومات عن السنة التحضيرية Studienkollegs

ـ السفر لألمانيا : ما هي السنة التحضيرية ؟ 

ـ السفر لألمانيا : التحضير للإختبار تجربة شخصية حول طريقة إجتيازه 

ـ السفر لألمانيا : دراسة الماجستير والدكتوراه في الجامعات الألمانية

ـ السفر لألمانيا : كيفية الحصول على قبول بنفسك

ـ السفر لألمانيا : فتح حساب مغلق في دويتش بنك

ـ السفر لألمانيا : البطاقة الزرقاء ” اقامة للعمل”


ـ السفر لألمانيا : تجربة فيزا البحث عن العمل

أضف تعليق