يعنى ايه sales funnel ؟ وايه انواعها

يعنى ايه sales funnel ؟ وايه انواعها 

يعنى ايه sales funnel ؟ وايه انواعها

هو انتو مبتشتغلوش بالـ sales funnel زي ليه ؟

اي كان انت بتشتغل content Creator او media buyer او copywriting في الـ Business اللي شغال عليه فانت بتبقي مطالب بشكل كبير انك تزود عدد الـ sales او علي الاقل الـ lead.

ودا دائما بيخليك تحت ضغط Test كتير علشان تحقق نتيجة إيجابية بالنسبه للـ client اللي شغال معاه.

علشان كدا انت حتي لو لسه بتبدأ او بقالك فترة في مجال الـ Digital marketing فانت اكيد سمعت عن الـ funnel وانواعها.

يعنى ايه sales funnel ؟ وايه انواعها


طب يعني ايه funnel؟


ترجمة حرفية يعني قمع زي اللي موجود في الصورة بتاعت المقال، ولكن لو بنتكلم بشكل فعلي فهو مسار أو طريق بناخدة مع الـ customer بننقلهم من خطوة لخطوة.

طب ليه بتمشي خطوة بخطوة معاه وايه اللي هيعود علي الـ Business؟

اولا الـ customer هو في أول الطريق أو الـ funnel هتكون غريب بالنسبالة فمنطقي أن قرار الشراء بتاعة أو الـ Action اللي طالبة ميتتحقش من اول مرة لأنه مفيش ثقة بينكم.

وده يخليك انت مطالب انك في المرحلة دي تهتم بانك تجذبة اكتر من انك تبيع والعدد هنا معاك هيبقي كبير.

ثانيا بقي تبدأ معاه انك تعمل engage بينك وبينه ويبقي العلاقة familiar ويبدأ يتأكد من اللي انت بتقدمة علي هيئة معلومات او كتاب مجاني او تجربة عملية للمنتج.

ثالثا تبدأ مرحلة الـ Trust ويبقي مهيئ انك تطلب منه الـ action اللي انت عاوزه سواء يسجل بيانات أو يكلمك علي رقم او حتي ياخد منتج بسعر رخيص ويبقي فعلا lead بالنسبالك.

يعنى ايه sales funnel ؟ وايه انواعها


رابعا هنا بقي customer خلاص بالفعل واشتري وتبدأ مرحلة انك يحب الـ Brand نفسة وهنا الأهم انك تقدمله user experience تليق بية وتفضل متابعة.

خامساً مرحلة الـ loyalty وهنا بيبدأ يسوق هو بنفسة عن الـ brand بتاعك من خلال الـ Word of mouth ويبدأ يخلق مساحة ليك ويـ attract lead’s ويوفر عليك خطوات.

وطبعا احنا زي ما قولنا اول مرحلة العدد بيبقي كبير ويبدأ يقل كل ما نوصل لنهايه القمع أو المسار، لان اللي بيفضل معاك هو العميل الـ interested وده اللي محتاجينه.

يعنى ايه sales funnel ؟ وايه انواعها


سامعك وانت بتقول ما فيه ممكن customer ينفع الـ business بتاعي بس هو الوقت اللي ظهرت فيه مكنش مناسب المفروض اعمل ايه وانا صارف عليه فلوس يعتبر اعلانات؟

هنا يجي دور retrageting او remarketing اعاده استهداف العملاء من خلال الـ code الخاص بكل platforms لو شغال علي موقع اكيد انت مجزهم في الـ website بتاعك.

طبعا لو عندك موقع يبقي لازم تحترف الـfunnel وتعرف اكتر عن انواع الـ funnel وازاي تعمل funnel design و funnel hack وfunnel building.

طب فيه ناس مش شغاله بالموقع ولا code؟


الـ social media platforms زي فيس بوك تقدر تستهدف اللي اتفاعلوا ع الصفحة أو علي فيديو معين أو ايام معينة وحاجات هنتكلم عنها في المستقبل بشكل تفصيلي.

سامعك وانت بتقول هو كدا احنا اتكلمنا علي الـsales funnel وحضرتك قولت فؤق قبل التعريف أن الـ funnel أنواع!

يعنى ايه sales funnel ؟ وايه انواعها


ايوة بالظبط زي مانت قولت احنا خدنا هنا sales funnel انت محتاج تعمل search وتعرف اكتر عن علم الـfunnel وانواعه.

لو حابب تتعمق وتعرف اكتر عن الـ sales funnel واهم المنصات اللي هتتسخدمها علشان تجذب عميلك في البدايه اكتب كومنت وهبعتلك كتاب يفيدك.

قولي وجهة نظرك في أهمية الـ funnel للـ business بتاعك، ومتنساش تعمل منشن وشير ووصل المعلومة لغيرك.
المصدر: Adel Shoaib

أضف تعليق