3 خطوات تحدد بيهم جمهورك المستهدف(للمبتدئين)

3 خطوات تحدد بيهم جمهورك المستهدف(للمبتدئين)

3 خطوات تحدد بيهم جمهورك المستهدف(للمبتدئين)



تعتبر معرفة تحديد العميل من اهم الأسس الخمسة لنجاح العملية التسويقية  ( اين سانسوق – لمن سنسوق – ماذا سنسوق – مع من سننافس – في أي بيئة سننافس ).
وهي الخطوة الثانية التي تسبق وضع البرامج التسويقية أو ( كما يعرف بالمزيج التسويقي ).ومن هنا نتحدث عن الخطأ في معرفة العميل أو الجمهور المستهدف سيكون لة تاثير كبير في نجاح او فشل استراتيجية التسويق والأهداف الخاصة بالشركة.

طب حضرتك بتقول نسب نجاح أو فشل دة معناه ان فية معادلة او خطوات هيا اللي بتتحكم في النتيجة .اه طبعا، ودة اللي النهاردة احنا جايين نتكلم فية .بس الأول تعالي نتكلم سريعا علي أنواع العملاء اللي متواجدين في البيزنس .


3 خطوات تحدد بيهم جمهورك المستهدف(للمبتدئين)



أولا business to business:يعني شركة بتقدم خدمات أو منتجات لشركة او مؤسسة اخري .مثال (  شركتك محتاجة تعرف اكتر عن سوق معين فبتختار شركات متخصصة في البحوث التسويقية  و تتعاقد معاها  ، مثال اخر شركتك هتعمل ايفينت فبتبدء تشوف شركات تنظيم المرتمرات و المعارض و تتعاقد مع واحدة فيهم ).

ثانيا business to consumer:يعني شركة أو مؤسسة بتقدم منتجاتها او خدمتها للمستهلك مباشرة.(مثال المطاعم و محلات اللبس و هكذا …)

ثالثا  consumer to consumer:يعني شخص بيقدم منتج أو خدمة لشخص اخر .مثال ( الأشخاص اللي بيشتغلوا في مجالات الهاند ميد و بينزلوا يبوعها بنفسهم )


3 خطوات تحدد بيهم جمهورك المستهدف(للمبتدئين)



طبعا في أنواع غيرهم بس دول الأشهر بالذات لو بنتكلم عن السوق المصري.
طب انا قوتلك الأنواع دي لية ؟علشان أنت لازم تحدد هتشتغل باني نوع قبل أي حاجة هتريح علي نفسك كتير .سامعك ياللي بتقولي فين خطوات المعادلة بقى ؟خلينا نقول ان الخطوات دي بتجاوب علي سؤالين مهمين  ( اين ساذهب في السوق – كيف ساظهر في السوق ) .فلو لسه فى بداية التسويق تعالى اعرف خطوات لاستهداف الجمهور 

market segmentation – تقسيم السوق ( تجزئة السوق )وتعرف كخطوة اولي يتم فيها تحديد الجمهور من العملاء علي شكل مجموعات متقاربة و متشابهه في عدة صفات.طب اية هي العوامل اللي بنشوف بيها المجموعات دي علي أساسها أو متقاربة 



3 خطوات تحدد بيهم جمهورك المستهدف(للمبتدئين)


هناك 4 عوامل يقوم علية التقسيم :

*التقسيم الجيوغرافي   geographic segmentation  -في هذا العامل تبدء بتقسيم السوق علي حسب  كل البلد و طبيعة المناطق الجغرافية ، و معدل الكثافة السكانية في كل منطقة ، ظروف الحالة المناخية في بعض الأحيان .

*التقسيم السكاني demographic segmentation -في هذا العامل نستكمل تقسيم السوق و لكن من حيث النوع  ( الرجل و الستات لديهم احتياجات مختلفة  يجب معرفتها )،الفئة العمرية ( تحديد الفئة كمثال من 18- 25  أو 25- 35 كل هذه اعمار له طرق مختلفة في التسويق ) ،الوظيفة ( هنا التقسيم بيبقى مهندسين – معلمين – محامين – عمال )،الدخل ( تقيس معدلات الدخل عالية ام متوسط أو منخفضة علشان تتقدر تستفيد بدة في التسعير الجيد للمنتج ومعرفة قدرتهم ع الشراء  )،التعليم ( وهنا التقسيم حسب المرحلة الدراسية أو الشهادة التعليمية ودة بيفيدنا  و احنا بنكلم الجمهور و بنكتب ليهم رسالة تسويقية تنسابهم) .

*التقسيم النفسي :  Psychographic segmentation -أنواع الشخصيات و اختلافتهم و معرفة أسلوب حياتهم اليومي ومعرفة الفرق بين الطبقات الأجتماعية في التعامل دة امر مهم جدا علشان تقدر توصلهم في التسويق بطريقة تشبههم .

*التقسيم حسب سلوك الشرائي للعميل Behavioural segmentation -بنحاول نعرف هنا الاحتياجات و رغبات الجمهور المختلفة و دراستة كل فئة لوحدها ، معرفة اني انسب طريقة يحبون الشراء من خلالها ، معرفة طرق استخدامتهم المختلفة للمنتجات او الخدمات .

3 خطوات تحدد بيهم جمهورك المستهدف(للمبتدئين)




طبعا أنا حاليا حاسس بيك وأنت شايف الموضوع كبر فجأه !بس احب اطمنك هو أنت لما بتقسم السوق مش دي النهاية ، ده غير ان الشركات الكبيرة مش بتشتغل علي السوق بردوا بعد تقسيمة دي بتختار منة كمان .



بس مدام أنت وصلت هنا يبقى دة معاد كلامنا الجاي.

المقال القادم : تحديد الجمهورالصح هو مفتاحك لنجاحك فى السوق

اكتبلي اية اكثر حاجة أنت بتشتريها سواء منتج أو خدمة علشان بس هيا بتلعب علي فكرة انتمائك لمجموعة معينة .

المصدر: Adel Shoaib

أضف تعليق